TRIUMF AMIRIA. Muzeul Culturii Queer [?] se apropie de finalul unei prime etape, însă anunță o lună plină de evenimente. În ciuda situației dramatice din această perioadă, sistemul nu permite punerea pe pauză a proiectelor. Astfel, păstrând în minți și suflete gânduri de pace, dezarmare și demilitarizare, invităm curatorx și artistx la început de drum, dar nu numai, să se înscrie la atelierul performativ-participativ și #ongoing Positive Tension (curating kit) propus de colectivul artistic Apparatus 22.
Evenimentul va avea loc duminică, 13 martie, începând cu ora 18:00, în cadrul expoziției „Punct cu Punct” de la Kunsthalle Bega (Calea Circumvalațiunii 10, Timișoara), o nouă intervenție vizuală parte din TRIUMF AMIRIA. Muzeul Culturii Queer [?] curatoriată de Kilobase Bucharest.
Despre Positive Tension (curating kit) în cuvintele Apparatus 22:
E oare posibil să introduci un maraton, o petrecere, o performanță și un workshop alternativ într-o pungă de hârtie?
Se pare că da, iar dovada este Positive Tension (curating kit) de la Apparatus 22 – o pungă de hârtie maro ce conține câteva sute din probabil cele mai mari confetti produse vreodată, însoțite de un set de instrucțiuni tehnice ce nu duc lipsă de umor.
Toate aceste ingrediente pregătesc în cadrul programului educațional din TRIUMF AMIRIA. Muzeul Culturii Queer [?] un proiect de gândire critică de vreme ce bulinele de confetti în culori apetisante sunt inscripționate cu peste o sută de întrebări despre curatoriat.
Positive Tension (curating kit) se prezintă sub forma unei explozii de confetti care așterne pe jos 130 de întrebări diverse – de la cele fundamentale la unele care nu apar prea des în mediul academic, de la întrebări analitice la cele care presupun răspunsuri intuitive, de la abstract la foarte precis – pe nenumărate teme (inclusiv mituri, tabuuri și reguli) despre curatoriat și relația cu publicul, artiști, instituții, moșteniri, etică, noi moduri de lucru în artă, viitor etc. și care toate transformă lucrarea performance într-un workshop și maraton al gândirii critice.
Mai precis, explozia de confetti va așterne pe jos 130 de diverse întrebări – de la cele fundamentale la unele care nu apar prea des în mediul academic, de la întrebări analitice la cele care presupun răspunsuri intuitive, de la abstract la foarte precis – pe nenumărate teme (inclusiv mituri, tabuuri și reguli) despre curatoriat și relația cu publicul, artiști, instituții, moșteniri, etică, noi moduri de lucru în artă, viitor etc. și care toate transformă lucrarea performance într-un workshop și maraton al gândirii critice.
Gata de party? de maraton? de un workshop care apelează la metodologii queer și care aduce în discuție și practici de queering al muzeului / instituțiilor de artă?
Positive Tension (curating kit) este o lucrare Apparatus 22 cu întrebări formulate de Apparatus 22 și contribuții de Geir Haraldseth, Levi Easterbrooks, Matt Hanson & Ludovica Parenti, Alen Ksoll, Tereza Jindrová și KILOBASE BUCHAREST.
Positive Tension (on curating) a fost prezentată la Stedelijk Museum împreună cu De Appel CP, Amsterdam, la Yarat Academy în Baku, la Domino în Cluj, la DuParc Residence Torino, Villa Empain (Brussels), Artport Tel Aviv, Bezalel Academy of Art and Design (Curatorial studies MA) , ecm – educating/curating/managing. | Universität für angewandte Kunst Wien, Closer Art Centre (Kiev), at Cité internationale des arts (Paris) – European Curatorial Futures of C-E-A / Association française des commissaires d’exposition, School for curatorial Studies Venetia, Swimming Pool Projects (Sofia).
Lucrarea face parte din seria Positive Tension în care colectivul Apparatus 22 folosește întrebări ca strategie pentru declanșarea unor procese de gândire critică.
Apparatus 22 este un colectiv transdisciplinar de artă, inițiat în ianuarie 2011, în București, de membrii actuali – Erika Olea, Maria Farcaș, Dragoș Olea – împreună cu Ioana Nemeș (1979 – 2011). Din 2015 colectivul activează între București, Bruxelles și SUPRAINFINIT, universul utopic imaginat de ei.
Apparatus 22 se consideră un colectiv de visători, cercetători, activiști poetici și futurologi interesați de explorarea relațiilor complexe dintre economie, politică, studii de gen, religie, mișcări sociale și sistemul modei, cu scopul de a provoca teme de reflecție asupra societății contemporane. O serie de lucrări și proiecte foarte diverse – instalații, performanțe, text, ce includ referințe și experiențe din design, sociologie, economie și literatură – formează practica artistică a colectivului.
Lucrările Apparatus 22 au fost prezentate în numeroase expoziții în instituții si organizații precum: La Biennale di Venezia 2013, MUMOK, Viena (AT), Galeria de Arta Contemporană a Muzeului Brukenthal Brukenthal, Sibiu (RO), BOZAR, Bruxelles (BE), Museion, Bolzano (IT), Kunsthalle Wien (AT), Muzeul de artă Contemporană (MNAC), București (RO), KunstMuseum Linz (AT), La Triennale di Milano (IT), Académie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles (BE), Akademie Schloss Solitude, Stuttgart (DE), TRAFO Gallery, Budapesta (HU), Futura, Praga (CZ), Ujazdowski Castle – Centre for Contemporary Art, Varșovia (PL), Salonul de Proiecte, București (RO), Onomatopee Eindhoven (NL), TIME MACHINE BIENNIAL OF CONTEMPORARY ART, D-0 ARK UNDERGROUND, Konji (BIH), Osage Foundation (Hong Kong), Progetto Diogene, Torino, (IT), Closer Art Centre, Kiev (UA), CIAP, Hasselt (BE), Barriera, Torino (IT), Art Encounters, Timișoara (RO), Suprainfinit Gallery, București (RO), GALLLERIAPIÙ, Bolonia (IT), Lateral ArtSpace, Cluj (RO), Survival Kit festival, LCCA Riga (LV), Autostrada Bienniale Prizren (XK);
performanțe la MAK, Viena (AT), Steirischer Herbst, Graz (AT), Stedelijk Museum în cooperare cu De Appel CP Amsterdam, (NL), Kunsthal Gent (BE), Yarat Academy, Baku (AZ), Württembergischer Kunstverein Stuttgart (DE), Drodesera Festival, Dro (IT), Villa Empain, Bruxelles (BE), SMAK Gent, (BE) etc.;
Apparatus 22 activează și dincolo de spații instituționale, prin performanțe în spații publice, intervenții în spații private și alte forme hibride.
Credit foto: Apparatus 22