TRIUMF AMIRIA: MUSEUM WORKINGS

Zina Gallery are plăcerea de a găzdui sub numele „TRIUMF AMIRIA: MUSEUM WORKINGS” un cluster de expoziții solo: „TRIUMF AMIRIA LOVE LETTER TO VEDA POPOVICI” – despre activism, imaginație politică și fragilitate radicală, „TRIUMF AMIRIA LOVE LETTER TO MIHAI MIHALCEA” – despre corpuri nesupuse ce scurtcircuitează spațiul public și panteoane ale consumerismului, „TRIUMF AMIRIA LOVE LETTER TO IRINA BUJOR” – despre empatie, identități fluide și viitoruri visate cu ochii deschiși; alături de o expoziție de grup intitulată „CHANGE – EXCHANGE” – construită în jurul unor teme precum sinonime afirmative pentru identități ce eludează definiții singulare, condiția artistului / curatorului, corpuri queer, prin lucrări participative propuse de Jasmina Al-Qaisi, Apparatus 22 și Georgiana Dobre & Kjersti Vetterstad. În plus, „TO CARVE A QUEER HOME” funcționează ca un post-scriptum cu publicații – The man with a hole in his tie de Alex Bodea, KILOBASE BUCHAREST A-Z, TRIUMF AMIRIA MANIFESTO – ce răsucesc și transformă formate de print.

Spre surprinderea noastră, invitația adresată duo-ului curatorial KILOBASE BUCHAREST s-a transformat într-o vizită la Cluj de câteva săptămâni a celei mai posibile~imposibile~fantastice instituții de artă apărute recent în România: TRIUMF AMIRIA. Muzeul Culturii Queer [?].

TRIUMF AMIRIA hibridizează și expandează Zina Gallery (Cluj) după chipul și asemănarea sa de muzeu queer, aflat pe terenul fertil dintre o instituție reală și o construcție utopică.

Un polimuzeu fluent în multiple limbaje artistice, TRIUMF AMIRIA cercetează, diseminează și pune în lumina reflectoarelor cultura queer și producția culturală queer din România. Practica sa implică dragoste șiempatie ridicate la o putere hiperbolică, astfel că nu este de mirare că acest apel la hiperbole și un proces complex de queering ~ gândire critică ~ queerificare despre ceea ce înseamnă un muzeu au făcut posibil un grupaj generos și expansiv de patru expoziții și un P.S. într-un spațiu de circa 40 m2.  

Pornind de la o cercetare în profunzime realizată pentru TRIUMF AMIRIA despre practici artistice în artele vizuale (și nu numai) care au acoperit subiecte queer în ultimii 20 de ani, KILOBASE BUCHAREST a dorit să producă primele expoziții solo ale unor artiști precum Mihai Mihalcea, o figură majoră pentru scena de dans și performance de după 1989; Veda Popovici, artistă, activistă cercetătoare cu o influență semnificativă în reflecția asupra teoriilor feministe, queer și decoloniale; și Irina Bujor, o artistă eluzivă cu o practică aparte despre minorități și fenomene aparent minore. Responsabilitatea legitimării pe care o poartă un muzeu este transformată, cu această ocazie, în gestul imaginării expozițiilor solo ca scrisori de dragoste trimise artiștilor.

După cum sugerează elocvent și titlul, „TRIUMF AMIRIA – MUSEUM WORKINGS” (Lucrătura Muzeului / Modalitățile Muzeului), ce poate fi însoțit de un invizibil subtitlu cu referințe pop, Ce farmece a mai făcut TRIUMF AMIRIA?, clusterul de expoziții de la Zina Gallery în Cluj include o serie de experimente serioase ~ ludice ~ ireverente cu forme de gândire muzeală. În plus, coagulează și fixează pentru ceea ce ar putea să devină istoria artei în România câteva practici artistice și aspecte cruciale despre rezistență prin artă, noi forme de convivialitate, criticalitate queer și introspecții în lumi mai bune.

Credit foto – YAP Studio: Pavel Curagău and Mădălin Mărgăritescu